Intre noi fie vorba, cand am ajuns la punctul de vanzare al biletelor de tren din aeroportul Bruxelles, nu am stiut cum ar fi bine sa pronunt numele destinatiei spre care doream sa ma indrept. Nu pentru ca nu stiam incotro o iau, ci pentru ca numele orasului in care doream sa ajung se pronunta diferit: in franceză Anvers, in flamanda Antwerpen, in engleză Antwerp, in spaniolă Amberes.
Si cum in Belgia valonii si flamanzii nu sunt cei mai buni prieteni, aveam o oarecare temere ca as putea da peste cineva deranjat de pronuntia mea. Poate e bine de stiut ca Belgia se imparte in doua mari regiuni: Flandra (comunitatea flamanda, vorbitoare de neerlandeza) si Valonia (comunitatea franceza, vorbitoare de franceza).
Cum Antwerpen-ul este in Flandra, pe vremuri era destul de putin probabil sa puteti comunica in franceza. Acum, cu turismul de masa si cu negustorii deschisi la orice pentru a incasa cat mai mult, nationalismul nu isi mai gaseste locul.
Cat priveste limba engleza, aproape peste tot va veti descurca cu ea. Ei bine, nu stiu peste ce vorbitor de limba am dat, cert e ca in 2 minute aveam biletele pe ruta Bruxelles – Antwerpen, dus intors, pentru 17 euro.
Cei 50 de km pana la destinatie ii faci in aproximativ 30 de minute iar daca doresti, pe traseu poti sa cobori la Mechelen pentru o vizita scurta, urmand apoi sa iti continui drumul spre Antwerpen, folosind acelasi bilet. Eu chiar asa am facut dar despre Mechelen am sa va vorbesc alta data.
Nu stiam mare lucru despre Antwerpen, iar materialele pe care le gasisem inainte de calatorie se limitau sa prezinte orasul ca “locul negustorilor de diamante”, “principalul port al Belgiei” sau “orasul lui Rubens”. Si cum nu eram motivat de diamante si pentru ca nici cu arta nu stau prea bine, mi-am spus ca sigur trebuie sa fie mai mult decat atat. Si chiar asa a fost!
Orasul a avut o istorie destul de zbuciumata… In perioada “drumului Indiilor”, portughezii au deschis in Antwerpen un punct comercial pentru desfacerea in Europa de vest a marfurilor exotice pretioase, a mirodeniilor, a matasurilor.
In sec.VX, dupa largirea prin inundare a raului Scheldt, Antwerpen a devenit practic capitala economica a Europei Occidentale. Apoi, pe timpul lui Carol Quintul, aici a fost inaugurata o bursa proprie cu (atentie!) peste 1000 de reprezentanti comerciali in toata Europa! Astfel Antwerpen a ajuns sa fie considerat al doilea oras european.
Din aceasta perioada dateaza si edificiile cele mai importante: catedrala, primaria sau “ghildele” – casele breslelor. In timpul “Furiei Spaniole” si a Ducelui de Alba, conflictele religioase au adus orasului mari prejudicii. Ce sa faci, oamenii il vedeau pe Dumnezeu diferit. Nu ca azi nu l-ar vedea la fel… Mai tarziu orasul a fost supus la nenumarate tentative de cucerire din toate partile, pana in secolul XX. In 1940 a fost ocupat de nemti, fiind eliberat de catre britanici in 1944.
Odata coborat din tren te trezesti intr-un adevarat palat, caci asa arata Antwerpen Centraal, gara construita pe la 1900. Ca sa nu credeti ca exagerez, la constructie s-au folosit 20 de tipuri diferite de piatră și marmură, iar liniile de tren sunt dispuse pe trei niveluri. Exact ca in Gara de Nord Bucuresti, nu-i asa???
In spatele garii este situata gradina zoologica, una dintre cele mai vechi din Europa și din lume. Poate ma veti arata cu degetul dar nu m-a lasat sufletul sa platesc 24 de euro pentru a vedea animale in captivitate, indiferent cat de spectaculos ar fi aranjamentul.
Rezervasem o camera la un hotel mai aparte: Kathedraallogies, o cladire istorica din secolul XVI, transformata in hotel, oarecum parte a Cathedral of our Lady (Catedrala Fecioarei Maria).
Catedrala a fost construită pe la 1400 pe locul unei biserici romane si am aflat cu surprindere ca pentru multă vreme a fost una dintre cele mai înalte clădiri din lume (123 de metri) si se pare ca este cea mai mare catedrala romano-catolica din Belgia.
In interior gasiti picturi minunate ale celebrului Peter Paul Rubens – Inaltarea crucii, Coborarea de pe cruce si Invierea. Nu este singura vedeta care are lucrari in interior, dar este cu siguranta capul de afis. Alti artisti prezenti prin lucraruile lor sunt Otto van Veen, Jacob de Backer si Marten de Vos. Biletul de intrare costa 6 euro / adult (in turn nu se poate urca) si vizita se poate face pana la ora 17. Dupa… gasiti alte activitati…
Revin putin la hotel si va marturisesc ca o noapte dormita intr-o astfel de cladire iti da o senzatie ciudata: te simti… pazit de arhangheli si ingeri.
Norocul meu a fost sa primesc o camera (camera K) mai austera si cu mai putine decoratii. In rest curatenie, semineu electric in fiecare camera, liniste si pozitie fantastica: punctul zero al centrului vechi. Pret: 75 euro / noapte fara mic dejun.
Nu mai zabovesc cu hotelul acum, am sa revin cu un articol separat pentru ca istoria locului o cere. Asa cum spuneam, la doi pasi se gaseste Grote Markt (piata centrala), “supraveghata” de statuia lui Brabo care arunca mana uriasului in raul Scheldt.
Se pare ca si numele orasului ar veni de la aceasta legenda: un soldat roman legendar, Silvius Brabo, care a eliberat portul Antwerpen, invingandu-l pe uriasul Antigon si aruncandu-i mana (hand-werpen) in rau. Nu era decat un fel de “dupa fapta si rasplata” deoarece Antigon era un “smecher” care le cerea o taxa mare tuturor celor ce vroiau sa treaca “marele rau” iar celor care refuzau sa plateasca, le taia mana.
Una dintre laturile pietei este formată de Casele Ghildelor, case flamande construite după ce originalele au ars într-un mare incendiu iar pe o alta latura se afla Stadhuis, primaria orasului (cladire datand din secolul 16). Din fotografii ma asteptam sa gasesc primaria impodobita cu embleme, statuete si multe steaguri.
Am gasit-o invelita intr-o uriasa schela metalica… pentru ca era in renovare. In rest stradute pietruite si terase, restaurante, terase, terase, terase. Nu am vazut atatea terase nicaieri si nu exagerez cu nimic cand spun asta. Preturile medii spre mari, doar nu or rata negustorii sansa de a scoate banuti cat mai multi din buzunarele turistilor.
Tot in Grote Markt gasiti si Centrul de Informare Turistica, de unde puteti achizitiona harti, carti, suveniruri sau puteti obtine informatii. Atentie, se deschide abia la ora 10!
Una dintre atractiile orasului este castelul Het Steen, construit în jurul anului 900. Altii spun ca la 1200. Ce mai conteaza cateva sute de ani… La acea vreme era o fortareata înconjurata de un masiv zid de apărare.
In zilele noastre a mai rămas doar o parte destul de mica, frumos restaurata. Citisem ca in urma cu 120 de ani acest castel a fost salvat de la demolare în ultima clipa. Datorita planurilor de dezvoltare si extindere a portului, peste 500 de clădiri din zona au fost demolate. Se pare ca in ceasul al doisprezecelea, consiliul local a votat ca fortareata/castel să fie păstrata, ba chiar renovata si transformata in simbol al epocii medievale a Antwerpenului.
Cu aceasta informatie, m-am indreptat grabit spre locul cu pricina si cu surprindere am dat peste buldozere si escavatoare care tocmai daramau o parte din constructie.
Imaginile de mai jos vorbesc de la sine, nu-i asa? Aoleu, mi-am zis, ce faci Dorele!? Barbari mai sunt si belgienii astia! Apoi, pe un colt de placaj am gasit niste explicatii: locul va fi renovat complet urmand ca din 2020 sa fie locul de debarcare pasagerilor de pe vasele de croaziera, pasaj pietonal si de promenada. Asa ca trebuie sa ma intorc in 2020 sa vedem daca se tin de cuvant.
Pana atunci, va puteti plimba cu unul dintre vaporasele turistice sau, de ce nu, puteti face chiar o excursie pe apa pana la Bruxelles.
Antwerpenul se lauda cu cel mai mare port din Europa, unele publicatii numindu-l chiar cel mai mare port al lumii.
Eu unul nu cred cea de-a doua afirmatie si la o simpla documentare am aflat ca nu e nici macar in primele 10 porturi din lume. Mai mult decat atat, nu e primul nici in Europa, Rotterdam fiind cel care detine aceasta pozitie.. Dar ce conteaza detaliile astea! Oamenii se straduiesc sa arate ca sunt cei mai cei, ce daca pe ici colo condimenteaza cu cate o minciunica… Probabil o alta este cea referitoare la diamane. Se spune ca Antwerpenul a devenit centrul mondial al comertului cu diamante, 70 la suta din comertul cu aceste pietre trecand pe aici.
In centrul istoric toate stazile au interzis pentru masini. Multi dintre localnici folosesc bicicleta si la inceput am fost mirat de ce nu merg cu cele proprii si le folosesc pe cele de inchiriat.
Mi-am raspuns singur dupa ce am citit informatiile postate la una dintre “parcari”: abonamentul pentru 1 an costa 49 de euro. Iei bicicleta din suport, validezi cu cardul de abonament si o lasi la parcarea cea mai apropiata de locul unde ai treaba. La cate sunt, este imposibil sa nu gasesti o alta bicicleta disponibila.
Mersul pe bicicleta este sigur pentru biciclisti, mai putin pentru turistii ocupati sa faca poze… Autoritatile belgiene au introdus reguli speciale in favoarea iubitorilor de pedale, creaind atat piste pentru biciclete cat si semaforizari specifice. Pe de alta parte, biciclistii au dreptul să circule in ambele sensuri si in unele cazuri au prioritate fata de maşini.
Si ca sa nu para ca totul e doar lapte si miere, va voi mentiona si cateva aspecte mai putin placute:
- Ma asteptam sa gasesc mai multe indicatoare spre punctele de atractie. Am gasit cateva in centrul vechi dar semnalizarea era atat de prost facuta incat am avut nevoie de harta sau de GPS ul de pe telefon.
- Totul sau aproape totul este inchis dimineata. Pe la 9 daca ai noroc dai peste cate un loc in care poti bea o cafea. Majoritatea cafenelelor, magazinelor sau punctelor de informare se deschid abia la 10! Atentie si la ora de inchidere. Multe obiective se inchid la orele 17…
- Toate obiectivele turistice au taxa de intrare, si nu una mica. Din acest punct de vedere, Catedrala este un chilipir cu cei doar 6 euro / adult…
- In multe parti ale orasului veti gasi cladiri acoperite, macarale sau pur si simplu santiere in lucru.
- Desi e ditamai portul, dimineata devreme am surprins masina care furniza produse restaurantelor din centru. Credeti au ba, toate erau congelate…
Terasele sunt de obicei arhipline iar preturile pe masura cererii. Aici depinde pe ce principiu va ghidati. Daca sunteti adeptii zicalei “dai un ban dar stai in fata”, nu veti avea nicio problema.
Daca nu, gasiti cate un Carrefour express, un fastfood, un Panos (un fel de fast food local mai sanatos…), sau un “dog of the day”.
Fiindcă orasul are multe de oferit, m-am gandit sa fac o lista cu cateva dintre obiectivele care pot fi vizitate in functie de timpul pe care il aveti la dispozitie.
- Biserica St.James, unde se afla mormantul lui Rubens;
- Biserica Sfantul Charles Borromeo
- Muzeul Regal de Arta – probabil cel mai frumos si complet muzeu de arta din Belgia;
- Muzeul Rubens – casa si atelierul pictorului;
- Muzeul Platin-Moretus, inscris în patrimoniul UNESCO;
- Cladirea Garii Centrale;
- Gradina Zoologica, una dintre cele mai vechi din lume;
- MoMu – muzeul modei;
- Diamonland – muzeul diamantelor.
Daca nu esti prea lenes, vei lua orasul la pas si probabil vei descopri la fiecare colt cate o atractie. Daca nu, ai la dispozitie si un trenulet pe roti care te poarta de ici colo contra a cativa gologani.
Poti opta si pentru Cards Anwerp, care iti ofera unele gratuitati si discounturi. Despre acestea gasesti informatii complete aici.
Mai mult ca sigur ca nu am acoperit cu povestea mea toate punctele de atractie ale orasului si ca odata ajunsi aici veti descoperi ceva nou si impresionant. Nu as putea face o comparatie intre Antwerpen si Brugges sau Ghent (despre care puteti citi aici), fiecare are aerul sau special si unic.
Bruges și Gent | Cum să vizitezi două orașe intr-o singură zi
Tocmai din aceasta cauza recomand ca ajunsi in Belgia sa va faceti timp pentru fiecare dintre aceste locatii. Fiecare merita din plin si cu siguranta nu veti regreta, oricare va fi alegerea voastra!
Biserica Sfantul Charles Borromeo
Urmareste mereu pagina noastra de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutatile care se intampla in lumea calatoriilor! Sa calatorim mai mult, mai ieftin, mai bine!