Cu gandul la cum vom zbura dupa pandemie, imi amintesc de primul meu zbor, în urmă cu mulţi ani. Mi s-a părut o sărbătoare, mi-a plăcut tot, de la zâmbetul doamnei de la check in şi uniformele deux pièces, până la poşirca servită la bord, căreia îi ziceau suc de fructe.
În ultimii ani, zborurile mi s-au părut mai mult o corvoadă. Sunt claustrofobă şi mi se părea că nu se respectă spaţiul personal. Distanţele dintre scaune erau parcă tot mai mici. Mişunând în culoarele marcate cu benzi de demarcaj din terminale, mi se părea că suntem nişte şoareci într-un labirint nesfârşit. Partea de food court era ca un furnicar de zombies a căror unic factor comun era telefonul. De câte ori treceam pe lângă scaunele de la business class, despărţite doar de o perdeluţă, mi se părea că trec pe lângă nişte jecmăniţi. Aveam impresia că oamenii ăia nu fuseseră niciodată până în fundul avionului, nu le explicase nimeni că pentru doi centimetri în plus şi un pahar de Prosecco, ei dau dublu pe bilet.
Regulile stricte de după 9/11 mă făceau să mă consider suspectă de terorism şi dacă îmi uitam în vreun buzunar de la rucsac vreo pilă de unghii. Călătoria cu avionul începea să semene cu o cursă cu rata. Odată cu criza asta care a încremenit întreaga omenire, am stat un pic şi m-am gândit ce ne poate aştepta după? Ce măsuri vor fi luate? Cât de în siguranţă ne vom simţi în timpul zborului? Cât de tare se vor scumpi biletele? Şi cum tot ce visezi se află la un click distanţă, am dat o geană la zecile de articole care prezic viaţa noastră DE DUPĂ…
Noi termeni
Doi noi termeni vor marca zborurile după pandemie: ,,de-densinficare’’ şi ,,neutralizare ‘’. Primul termen se referă la reducerea numărului de pasageri acceptaţi la o cursă.
Al doilea face referire la scaunul gol dintre pasageri, care ar permite oarecum respectarea normelor de distanţare socială. Oricum, se preconizează mari pierderi pentru serviciile aeriene, pagubele vor fi mult mai mari decât după 9/11. Multe companii nu-şi vor mai reveni nicodată, altele vor fi grav afectate. Toţi acesti factori se vor reflecta cu siguranţă în preţul de achiziţie al biletelor şi în protocoale de călătorie cu totul schimbate.
4 ore inainte de zbor
Unele voci spun că vom fi nevoiţi să ajungem la aeroport cu patru ore înainte de decolare. Se va respecta distanţarea socială, se vor purta măşti şi mănuşi, ni se va măsura temperatura, se vor folosi dezinfectanţi pentru pasageri şi bagaje, nu vom plăti cash, vom trece prin tunele de decontaminare, vom trece prin dezinfecţie cu raze UV. Măsurile de igienizare ale aeronavelor vor duce la timp de aşteptare mai mare, companiile vor fi nevoite să apeleze la firme specializate. Presupun că ,,city break-urile’’ se vor rări. Nimeni nu-şi doreşte ca una din cele două zile de evadare să fie petrecută în aeroport, cu frunzele unui morcov uriaş măturând în urmă suprafeţele sterile.
Bagaje…
În avion nu vom mai intra cu bagajele de mână. Ne vom face singuri check-in, ne vor fi solicitate paşapoarte de imunitate, ne vom transporta singuri bagajele, ni se vor preleva probe pentru testare COVID-19. Deşi ar putea suna SF, se are în vedere utilizarea tehnologiei biometrice, astfel încât să ne îmbarcăm doar cu scanarea feţei, ca în filmele cu spioni. Unele companii deja implementează aceste măsuri. Atâta timp cât nu-mi afişează numărul de kilograme, mai că m-aş supune şi acestei cazne.
Teste…
Autoritatea Aeronautică Civilă din China a impus ca pentru zborurile internaţionale să nu se ocupe ultimele 3 rânduri de scaune. Acestea vor fi ,,zonă de carantină” în cazul unei urgenţe. Una dintre toalete va fi păstrată doar pentru cei carantinaţi. Cabinele toaletelor vor fi dezinfectate după fiecare 10 utilizări.
Pe aeroporturrile din Hong Kong și Viena, pasagerii sunt deja supuşi la teste de sânge de depistare a infecţiei cu coronavirus. Pentru zborurile spre Thailanda, e cerut un certificat de sănătate care să arate că pasagerul “nu prezintă niciun risc de a fi infectat ”, eliberat cu maxim 72 de ore înainte călătorie și o asigurare medicală.
Spatiu interior modificat?
Designerii şi proiectanţii încearcă să găsească soluţii tehnice care ar reduce riscul infectării. Locul din mijloc lăsat liber nu e o soluţie viabilă, mai ales pentru companiile low-cost. Gradul de ocupare de doar 66% nu va acoperi cheltuielile de funcţionare. S-a propus montarea între scaune a unui separator de plexiglas, sau modificarea scaunului din mijloc, astfel încât acesta să fie orientat în partea opusă celor de pe margine.
Mi se pare că o astfel de poziţionare ,,face off” ar fi ca o invitaţie la taifas, dar cine sunt eu, sa-mi dau cu părerea?! Pasagerii vor călători singuri, scenele cu săruturi fierbinţi la poarta de îmbarcare vor rămâne în filme.
La debarcare vom fi sfătuiţi să menţinem normele de distanţare socială, să ne spălăm des şi temeinic, vom primi broşuri informative, vom fi termoscanaţi sau chiar consultaţi de personal medical angajat suplimentar. Se încearcă stabilirea unor standarde şi protocoale comune, agreate de companiile de zbor care să conducă la siguranţa călătorilor atunci cand vom sti cum vom zbura dupa pandemie.
In loc de incheiere…
În noile condiţii, o vreme mi-am propus să stau mai aproape de casă, să susţin turismul local. Dar e o opţiunie personală, temporară şi contribuie la ea o afecţiune pulmonară ce mă încearcă. Zborurile vor fi reluate treptat. În decembrie, specialiştii speră să se reia 50 % din curse, însă până vom reveni la traficul de dinainte de COVID, multă vreme va trece… Pentru cei care vor alege să zboare, vă doresc călătorii sigure, fără evenimente nedorite!
Sursa: Forbes.com “Future Air Travel: Four-Hour Process, Self Check-In, Disinfection, Immunity Passes”
Urmareste mereu pagina noastra de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutatile care se intampla in lumea calatoriilor! Sa calatorim mai mult, mai ieftin, mai bine!