Praga…. ah, frumoasa Praga, orasul cu cupole de aur, orasul in care se bea mai multa bere decat apa, orasul in care totul este la superlativ! Praga cu legende si povesti, Praga eleganta si majestuoasa. Praga pare, daca citesti diverse ghiduri sau articole, unul dintre cele mai spectaculoase si ofertante orase ale Europei, chiar ale lumii. Aparent, te copleseste cu ceea ce are de oferit si te nauceste cu frumusetea ei de cucoana din lumea buna.
De-a lungul anilor, capitala Cehiei este cu siguranta locul pe care l-am vazut de cele mai multe ori si in cele mai diverse contexte, astfel incat cred ca am reusit sa imi fac o impresie generala corecta, trecand peste spoiala de fatada si de exaltarile de moment.
Paradoxal, iubesc Praga dar in acelasi timp o urasc, tot mai mult cu fiecare noua vizita. Iubesc aerul sau boem, stradutele pietruite si pestrite, panoramele oferite si voia buna mereu prezenta pe strazi.
Urasc faptul ca orasul se transforma intr-un enorm “en gross” in care tot ce conteaza e sa se vanda cat mai mult (si in ultimul timp cat mai scump) turistului. De la artisti ambulanti la porumbei colorati, tarabe cu mancare de toate felurile, claxoanele masinilor de epoca sau tropotrul cailor care trag dupa ei calesti, toate sunt aici oferite turistului.
Daca acum cativa ani gaseai inca spiritul cehesc prezent pe strazi, restaurante, piete, acum am senzatia ca a disparut cu totul, lasand loc unei atmosfere de talcioc. Cine a facut aceasta schimbare? Praghezii, in goana dupa venituri sau milioanele de turisti care primesc exact ceea ce cer?
Prin 2009 era aproape imposibil sa gasesti o terasa sau un restaurant la care sa primesti mancare scoasa din congelator si preparata la “microunde”. Acum e greu sa gasesti un loc in care se mai gateste traditional.
Faimosul ciolan cu hrean si mustar iti este servit acum in maxim 10 minute indiferent cat e de aglomerat restaurantul. De ce? Pentru ca este preparat in zeci de portii, pastrat timp de cateva zile si vandut pe banda rulanta. Nu are sens sa ma contraziceti pentru ca stiu foarte bine ce spun.
Acum, daca doresti sa iei masa intr-un loc in care se gateste pe bune, asteapta-te sa scoti din buzunar minim 20 euro / persoana. Daca nu, mai gasesti prin vreo piateta un ciolan preparat la foc molcolm pe care il poti savura “la botul calului”, asta daca nu cumva aglomeratia nu e excesiva.
Si praghezii care nu au de-a face direct cu turistii recunosc ca orasul lor s-a transformat in sens negativ. Aerul boem a disparut lasand locul celui cosmopolit, globalizat, de larg consum. Daca nu cunosti Praga asa cum era ea in urma cu 5-6 ani, e greu sa intelegi. Tocmai de aceea, turistul care ajunge pentru prima data aici este de-a dreptul vrajit!
Odata cu valurile de turisti preturile au explodat pentru ca… prost e nu cel care cere ci cel care da, nu-i asa? Spre exemplu, la o terasa civilizata din zona Nemesty Republic, o cafea costa 85 de coroane, ceea ce inseamna putin peste 3 euro. Adica vreo 15 lei. O cafea simpla. Nu e asa peste tot dar nici nu am gasit expresso sub 50 de coroane. Da, vreo 10 lei. In 2009 – 2010 mancam in centru pe strada Na Porici la un restaurant superb si plateam pentru un meniu de pranz 100 de coroane. Acum, in acelasi loc platesti 199 iar desertul a disparut din meniu.
Preturile in magazine sunt mult peste cele din Romania, Spania sau Italia si nu exagerez cu nimic cand spun asta. Ultima intamplare a facut ca la ultima vizita in Praga (februarie 2018) sa imi fie pierdut bagajul si sa fiu nevoit sa cumpar niste produse vestimantare. Am cumparat doar lucruri aflate in promotie si am platit cu cel putin 50% mai mult decat intr-un magazin al aceluiasi lant din alta tara…
Si totusi, an de an, numarul turistilor este in crestere. Brandul – pentru ca Praga este un brand – este bun si atrage magnetic oameni din toate colturile lumii. Din ce in ce mai mult imi aduce a Amsterdam, un alt loc care atrage anual milioane de turisti dar in care am aceeasi senzatie: totul este de vanzare dar parca nu si de cea mai buna calitate.
Am intrat intr-un “pseudo muzeu” al figurilor de ceara: exponate putine, spatiul mic si inghesuit, atmosfera sumbra. Facand haz de necaz, l-am consolat pe George Clooney – care era resemnat cu locul in care ajunsese si m-am distrat cu maestrul Jim…
Si totusi, curiozitatea ma macina. De ce vin tot mai multi turisti aici? In serile petrecute in oras si mai apoi in aeroport, am avut ocazia sa intreb cativa tineri care este motivul pentru care au ales Praga. Si, va marturisesc, am fost surprins sa primesc aceleasi raspunsuri: zborurile nu sunt scumpe, este un oras sigur (in special dupa problemele cu terorismul), transportul public este bine pus la punct dar si Uber functioneaza de minune, cazarile sunt la preturi civilizate, recenziile sunt bune si pozele, ah!! pozele care ies mereu spectaculoase! In plus, pentru cei veniti din afara Europei, Praga este un punct de plecare pentru un circuit care cuprinde de cele mai multe ori Viena, Bratislava si Budapesta.
“Praga s-a hotarat sa nu mai miroase a cucoana cu blana tinuta la naftalina si sa se lase putin prinsa de tavalugul comercialului. E o forma de “rebrenduire”, de a face fata concurentei si tipului nou de turist: grabit, superficial, mult mai interesat de selfieuri spectaculoase, decat de bilete la muzee sau concerte de muzica clasica adapostite de bisericute seculare. Oare noi nu ne-an schimbat? Oare cati mai stiu povestile lui Jaroslav Hasek sau Jiri Marek? Cati mai recunosc bravul soldat Jveik stand la bere si cati isi inchipuie ca e un supraponderal sedentar ce-i imbie din invidie la covrigi si carnati bine infipt pe fresca restaurantului?” – dupa cum bine spunea colega mea Alina…
Sa fie de ajuns asta? Se pare ca de la aceste considerente se pleaca si atunci ajungi la concluzia ca e mai bine sa dai 3 euro pe o cafea intr-un loc sigur si cu “panorama” decat orice altceva. Pe langa toate acestea, Praga mai are (inca) si locuri mai putin cunoscute, ascunse de ochiul flamand al turistului. Despre aceastea insa intr-un articol viitor…
Urmareste mereu pagina noastra de Facebook pentru a fi la curent cu toate noutatile care se intampla in lumea calatoriilor! Sa calatorim mai mult, mai ieftin, mai bine!
Din pacate asa este dar nu inseamna asta o scadere a calitatii? O deformare a adevarului?