Târguri de turism sunt multe, cu concepte diferite, mai mult sau mai puţin utile, pentru publicul larg sau doar pentru specialişti. EXPOSKI a venit pe piaţa româneasca in urmă cu trei ani cu un concept nou, după părerea mea unic şi inovator.
Lansat după cum spuneam in 2010 sub motto-ul “Innovations for tourism“, EXPOSKI aduce in România şi nu numai o noua abordare a conceptului de târg şi workshop de turism. Dacă in general expresia ‘târg de turism’ se referă la o mare expoziţie în care agenţiile de turism îşi prezintă “marfa”, în cazul de faţă discutăm despre o abordare diferită în care rolul publicului vizitator este luat de către agenţiile de turism fie ca ele sunt detailiste fie că sunt tour operatoare. Vă veti intreba probabil “bun şi cine prezintă atunci ‘marfa’?” Ei, tocmai asta este şmecheria: ‘marfa’ este prezentată de către regiunile turistice, unitaţile de cazare şi punctele de informare turistică din Austria, Italia sauFranţa. Adica…de la sursă.
Cum funcţionează? Expozanţii mai sus menţionaţi, blindaţi cu materiale informative au standuri proprii la care aşteaptă ‘vizitatorii’. Daca eşti interesat de un anumit hotel sau o anumită regiune de ski, te indrepţi spre respectivul stand, iei un loc şi incepi o discuţie. Ce poate fi mai lămuritor decât o discuţie cu persoana sau persoanele care vin de acolo? Nu e gălagie, oamenii vin pregatitiţi cu toate materialele şi informaţiile de care poţi avea nevoie şi…mai mai mult decât atât: o relaţie directă este oricând extrem de bine venită.
Cu riscul de a mă repeta, ce văd eu diferit şi avantajos la acest concept:
1. Interacţiunea directă cu ‘sursa’;
2. Accesul direct la informaţia dorită;
3. Atmosfera relaxată şi deschisă de lucru (la un astfel de târg vin oameni care în cea mai mare măsură sunt interesaţi de subiect si nu vin în plimbare sau la colecţionat cataloage);
4. Materiale de toate tipurile şi formatele (atât printate cât şi în format electronic);
5. Socializare atât cu agenţii de turism din ţară cât si cu reprezentanţii veniţi din străinătate;
Modul de organizare îmi pare de asemenea spectaculos: agenţii de turism care doresc să participe la acest târg (care durează două zile) sunt cazaţi în aceeaşi locaţie în care se desfăşoară târgul. Beneficiază de toate mesele astfel ca socializarea este una continuă. Pentru participare, cazare, masă şi materiale, se achită ‘fabuloasa’ sumă de 20 de euro. Aţi citit bine: douăzeci euro. Bonus, ca să mă exprim astfel este party-ul de final şi aici nu mai trebuie să menţionez nimic despre socializare şi bună dispoziţie 😉
De fiecare dată când am participat la un târg de turism ‘clasic’ m-am enervat văzând aroganţa sau ‘figurile’ unor expozanţi. Totul se rezuma la standul lor şi la produsul lor – cine are cataloage mai multe şi mai colorate, cine are oferte la 1 euro, cine are standul mai mare şi cu muzica mai tare, cine are dansatori sau fachiri, cine ‘dovedeşte’ pe cine. Aici nu a fost şi sunt convins că nici nu va fi cazul vreodată. Aici ajungi pentru turism nu pentru show up, pentru informaţie – sa primeşti şi să oferi – şi nu pentru a te da in spectacol. Aici eşti un profesionist in turism şi nu un clovn in costum dungat de salvamar…
Cred ca multe dintre agenţiile de turism au participat pana acum la o ediţie anterioară a EXPOSKI şi sunt convins că le-a şi plăcut. Ideea este ca la finele lui august se organizează cea de a treia ediţie, de această dată la Cluj, Hotel Napoca. Din informaţiile mele, orice agenţie de turism este bine venită ba chiar invitată să participe. Oricum, detaliile evenimentului le găsiţi aici: http://exposki.eu/






















Foarte interesant conceptul. Nu pot spune că la TNTR 2013 din Albac, aflat la a IX-a editie vom aplica imediat cele expuse. Ce este foarte interesant e faptul că târgul de țară pe care l-am transformat în Târg Național de Turism Rural, are multe activități incluse conform conceptului expus.
Felicitari! Asa cum precizam cred ca formatul clasic de targ este depasit, costisitor si de multe ori….inutil.