Despre companiile aeriene si programele de fidelizare.

La fiecare zbor auziti din partea insotitorilor de zbor despre beneficiile pe care le aduce inscrierea intr-un program de fidelitate: puncte bonus, extra mile, zboruri gratuite si cate si mai cate minunatii. Cati dintre voi aveti un card de fidelitate? Cred ca multi dar, sunt convins ca mai bine de 90% il aveti pe cel de baza, entry level si nici macar nu mai stiti prin ce sertar l-ati aruncat. Da, acela pe care nu l-ati folosit decat o data sau de doua ori, acela care va aduce beneficii zero. Normal ca puteti sa il aruncati, in marea majoritate a cazurilor, singura valoare este cea a plasticului din care este facut.

Haideti sa explicam putin despre ce este vorba. Companii aeriene sunt multe iar beneficiile pe care le-ar putea oferi fiecare in parte pasagerilor lor ar fi infime. Grupul da forta! O companie aeriana, oricat ar fi de mare, nu poate abura peste tot, dar un grup de companii poate. O oferta e simpatica dar un pachet format din mai multe oferte, face diferenta. Acestea au fost unele dintre cauzele pentru care au luat fiinta 4 mari aliante: Sky Team, Star Alliance, One World si Qualiflyer – ultima disparand prin 2003. Celelate trei au ramas, au atras membri din cea de a patra sau altii noi care gravitau pe orbita. In articolul de fata nu este relevant din ce alianta face parte o companie sau alta sau care este mai buna. va las pe voi sa decideti. Pentru mai multe detalii despre aliante si companiile din care sunt formate, va sugerez acest link: http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_alliance

Sursa foto: http://corporate.airfrance.com/en/press/media-library/photos/customer-service/flying-blue/
Sursa foto: http://corporate.airfrance.com/en/press/media-library/photos/customer-service/flying-blue/

Fiecare alianta a lansat un program prin care sa isi fidelizeze pasagerii (adica clientii): Sky Team – Flying Blue,  Star Alliance – Miles and More, One World – Fly Smiles. Dar… nu oricum… Fiecare program are mai multe etape: de la nivelul de simplu membru al carui beneficiu este detinerea unei bucati de plastic colorate (cardul de membru) si pana la nivelurile superioare cu denumiri pompase (senator, platinum, etc…) care au intr-adevar beneficii. Daca v-ati incalzit si v-ati imaginat deja posesor al unui card senator, daca sperati ca veti plati zborurile cu mile…stai linistiti. Luati un pahar cu apa si trece…Ca sa detineti un astfel de card trebuie sa zburati cat un pilot… Nu exagerez: sute de zboruri pe an… Daca zborurile sunt in clasa economy si nu sunt in afara Europei…ghinion: s-ar putea sa aveti nevoie de mii de zboruri. Am zis eu ca trece cu un pahar de apa…

Sursa foto: http://www.red-blog.at/en/2012/07/every-step-is-worth-it/ status of Austrian
Sursa foto: http://www.red-blog.at/en/2012/07/every-step-is-worth-it/ status of Austrian

Si totusi, care e smecheria? Poi e simplu: in primul rand, ca sa te “inmatriculezi” ca si membru e nevoie sa completezi un formular unde iti lasi toate datele. Pentru orice companie care are nevoie de baze de date pentru publicitate, orice sursa este extrem de bine venita. Tu le dai acces la datele tale, ei iti dau plasticul. Daca zbori 1 data pe an sa fii sanatos. daca zbori de 10 ori pe an, sa iti fie de bine! In acest moment (din cate stiu eu) doar in Sky Team exista un beneficiu pentru posesorii cardului de nivel 1 “Ivory”: pe zborurile KLM nu platesti taxa intreaga pentru primul bagaj de cala ci doar jumatate din ea. Simpatici olandezii astia, nu-i asa? Nu! Deoarece nu cu mult timp in urma au bombardat piata cu anunturi in care promovau GRATUITATEA pentru bagaj DOAR celor care sunt membri ai programului lor de fidelitate. Asa a si fost. A fost. In acea perioada au avut inscrieri masive in program. Este foarte posibil ca in scurt timp si discountul actual de 50% sa dispara.

Sursa foto: http://www.srilankanusa.com/oneworld2.html
Sursa foto: http://www.srilankanusa.com/oneworld2.html

Sa zicem ca aveti mai mult de 15 zboruri pe an si va calificati (in cazul aliantei Sky Team doar) la nivelul urmator: Silver. Eu m-am calificat anul trecut si din pacate nici pana in ziua de azi nu am primit noua bucata de plastic… De fapt am primit-o dar nu o pot “scoate” din monitor ca sa imi umflu si eu portofelul cu ceva… Ca si membru Silver ai deja cateva beneficii: cantitate permisa de bagaj suplimentar, 50% mai multe mile premiu la zborurile SkyTeam, prioritate la imbarcare sau posibilitatea de a intra in business lounge-urile din aeroporturi contra unei taxe (30-35 de euro). Secretul e sa mentii numarul de zboruri sau…sa il cresti. Daca nu, te intorci de unde ai plecat.

Asa cum spuneam, anul trecut am avut peste 15 zboruri in urma carora am acumulat aproximativ 11.000 de mile. Este adevarat ca toate zborurile au fost in Europa, in clasa economy. Cu aceste mile am putut sa iau ca premiu un bilet intern (Bucuresti – Baia Mare – doar dus) pentru care am achitat doar o parte din taxele de aeroport (app. 15 euro). Pentru un zbor extern (in Europa, clasa economy, dus) e nevoie de minim 15.000 de puncte si app 25 de euro taxe de aeroport care se achita cu cardul.

Cu alte cuvinte, cu cat zbori mai mult (cu companiile din aceeasi alianta) cu atat mai multe beneficii ai insa, in acelasi timp si cheltui mai multi bani pe bilete de avion. Si…la cati bani dai aceleiasi aliante pentru zboruri, credeti-ma ca isi permite sa iti ofere un card de plastic, “prioritate la imbarcare” sau “acces cu plata in business lounge”… In mai bine de sase luni si peste 15 zboruri nu am beneficiat de niciun avantaj al cardului meu silver (imi fac check in ul online si nu stau niciodata la rand la predat bagajul), imi aleg online locul in avion si, in multe bussines lounge-uri poti intra mai nou doar platind taxa. In momentul in care scriu aceste randuri sunt in lounge-ul din aeroportul Oslo unde poate intra oricine care achita taxa de 275 de Koroane norvegiene (33 euro).

osl

Daca calatoresti rar sau foarte rar, afilierea la oricare dintre programe iti este absolut inutila, indiferent cat de bine suna reclama… Daca calatoresti mediu, mediu spre des, ai sanse sa faci un pas inainte si sa te bucuri de cateva avantaje. Nu trebuie sa va faceti un scop in a zbura cu aceeasi companie sau alianta doar de dragul de-a acumula puncte. Alegeti compania cu care zburati in functie de alte considerente: pret, conexiuni, orar, numar de escale pentru ca aceste detalii conteaza mai mult decat numele si culoarea cardului de fidelitate pe care il aveti.

Update August 2015

Daca Air France, KLM ofera inca beneficii membrilor Flying Blue, alte companii vin cu vesti mai putin placute… Pentru calatoriile incepand cu 1 octombrie 2015, in clasa economy light, pe zborurile europene Lufthansa si Austrian Airlines, pasagerii NU vor mai beneficia de bagaj de cala gratuit. Caracteristicile bagajului de mana raman in continuare neschimbate. Swiss  a introdus deja aceasta politica a bagajului de cala.

Alitalia va avea de asemenea aceeasi politica privind bagajul de cala, dar incepand cu data de 14 septembrie 2015.

 

Despre autor

Mariushttp://www.sacalatorim.ro/despre-mine/
Cred cu tărie că turismul nu se rezumă la o destinatie, un hotel, un zbor sau un preţ bun. Nici la o stare de spirit. Un “călător” e mereu gata de drum şi va găsi în fiecare “aventură” ceva unic, fermecator şi fascinant care îl va face să îşi dorească mereu să meargă mai departe.

Descoperă și alte destinații

84,000FansLike
2,070FollowersFollow

Alătură-te comunitătii noastre!

Iți place să călătorești și consideri că locurile prin care ai trecut merită văzute și de altii? Alătura-te comunității noastre și trimite-ne impresiile tale despre lume!

Comments

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here

*