Desi calatoresc relativ des si folosesc Booking.com in mod frecvent pentru rezervarile la hoteluri, nu mi s-a prea intamplat sa am probleme nici cu cazarile, nici cu platile, nici cu anularile. Sunt cam norocoasa, nu-i asa? Desi mi s-a intamplat un incident in Sri Lanka despre care am povestit AICI
In ultima vreme insa am constatat ca exista o crestere a incidentelor de acest fel generate de aceasta mare companie digitala. Daca te uiti pe oricare grup de calatorii este practic imposibil sa nu existe cateva discutii pe zi despre acesata chestiune.
Stii vorba aia romaneasca cu “la omul sarac nici boii nu trag”? Ei bine, dupa ce ca saracul meu card a fost aproape lesinat in ultimile luni, ma gandesc acum vreo doua zile sa imi arunc ochii pe un extras de cont si surpriza: pare-se ca platisem vreo 50 de euro de curand la un hotel din India! Eu recunosc ca sunt cu capul in nori si ca mai fac nefacute la inspiratie, dar de data asta chiar eram nevinovata!
Primul lucru pe care l-am facut a fost sa vad ce naiba de hotel este acest BKG hotels dar de cum am pus intrebarea pe internet o multime de discutii si plangeri au navalit peste mine, semn ca e o chestie de inselatorie fara echivoc.
Ce poti face in acest caz? Nu are sens sa initiezi vreo discutie cu ei ci pur si simplu intri in aplicatia bancii tale si sesizezi incidentul, solicitand refuzul la plata sau chargeback.
Ce este refuzul la plată (chargeback) și cum funcționează?
Chargebackul este o procedură a băncii emitente a cardului prin care o tranzacție este contestată și suma este trasă din contul comerciantului, dacă anumite probe și reguli justifică acest lucru. Clientul inițiază disputa la bancă atunci când nu reușește să rezolve situația direct cu comerciantul sau când suspectează o fraudă sau o utilizare neautorizată a cardului.
Situații care pot duce la solicitarea unui chargeback
Printre motivele des întâlnite care pot duce la solicitarea unui refuz la plată în România se numără tranzacțiile neautorizate sau card pierdut, furat ori clonat, raportat prompt băncii de titular, cu blocarea instrumentului de plată și solicitarea returnării sumei în contul indicat inițial.
Când bunul sau serviciul nu sosește ori diferă substanțial de descrierea confirmată, iar rambursarea directă e refuzată, cazul poate fi escaladat la banca emitentă pentru analiză.
Alte motive care pot duce la solicitarea unui refuz la plată sunt erorile de încasare, dublă debitare, sumă greșită sau diferențe apărute în aplicația de plată ori la terminalul POS, care justifică investigarea și corecția sumei încasate.
La unele plăți card-on-file, când cardul este înrolat la comerciant, iar debitările ulterioare se fac automat. Conturile compromise pot genera tranzacții frauduloase care cer intervenția băncii și blocare.
Frauda friendly apare când clientul inițiază plata și, ulterior, o contestă ca neautorizată din eroare sau confuzie, deși operațiunea a fost efectuată chiar de el personal.
Este important să știi că etapele pe care trebuie să le parcurgi includ deschiderea cazului de către client, analiza bancară, debitarea temporară a contului comerciantului, transmiterea dovezilor și decizia finală.
De asemenea, în cazurile de fraudă (tranzacții neautorizate), multe bănci din România recomandă sau solicită depunerea unei plângeri penale, iar dovada plângerii poate fi cerută în dosarul de refuz la plată.
Diferența dintre refuz la plată (chargeback) și rambursare
Prin ambele metode banii se vor intoarce teoretic in conturile clientului dar depinde de cine initiaza procedura si de tipul incidentului: la rambursare, comerciantul hotărăște și dispune creditarea sumei în contul clientului. În chargeback, verdictul aparține băncii emitente și rețelelor de carduri precum Visa, Mastercard etc..
Concret, eu am deschis aplicatia bancii mele, am ales acolo tipul de incident, am explicat in cateva cuvinte ce si cum s-a intamplat si faptul ca nu am autorizat nici o plata catre acest comerciant, am blocat in aplicatie cardul cu pricina. peste o zi am primit un numar de inregistrare a plangerii si informatia ca in decurs de 7 zile voi fi instiintata ce decizie s-a luat. Peste inca o zi, am primit un alt mesaj in aplicatie in care imi spunea ca s-a finalizat cercetarea si ca in 24 ore voi avea banii inapoi in cont, fapt care s-a si intamplat.
Procedura de cashback este una simpla si la indemana si este dreptul tau. Este a doua oara cand mi s-a intamplat si o consider cea mai simpla si sigura cale de a minimaliza consecintele unor fraude on line si nu numai.

